Een webwinkel starten?

Een webwinkel starten?

Lees waar je aan moet denken bij het starten van een webwinkel.

WooCommerce Webshop

Een webwinkel beginnen kan heel snel. Je hebt meestal geen diploma’s nodig en een eenvoudige webshop heb je zo online staan. Maar om een succes te maken van je webwinkel is meer nodig. Zo moet je aan uitgebreide regelgeving voldoen. En hoe zorg je dat mensen bij jou kopen en niet bij de concurrent? Lees waar je aan moet denken bij het starten van een webwinkel.

Het aantal webwinkels in Nederland neemt al jaren toe. Inmiddels zijn het er zo’n 89.000. Maar er stoppen maandelijks ook ongeveer 1.000 webwinkeliers. Veelgenoemde redenen om te stoppen zijn de hoeveelheid werk die erin gaat zitten, de kleine marges en de moordende concurrentie. Om van jouw webshop wel een succes te maken, moet je bij deze zaken stilstaan:

Ontwikkelingen
ING verwacht dat er begin 2022 meer webshops zullen zijn dan fysieke non-foodwinkels. Dat heeft te maken met een daling van het aantal ‘stenen’ winkels en een toename van het aantal webshops. Daarnaast beginnen steeds meer ondernemers een webshop naast hun fysieke winkel.

Voordat je je webshop begint is het aan te raden onderzoeken te doen naar hoe de markt in elkaar zit. Welke producten wil je aanbieden? Is daar vraag naar? Hoe ziet je doelgroep eruit? Hoeveel concurrenten heb je en hoe pakken zij het aan? Dit soort zaken kun je op een rij zetten in een ondernemingsplan. Zo’n plan helpt je te bepalen of je plan kansrijk is.

Niche webwinkel
Ga je voor een niche, dan bied je producten aan in een specifieke productgroep of aan een specifieke doelgroep. Denk aan fietstassen, gordijnen of oorbellen. Als specialist kun je van één soort product allerlei varianten, kleuren en materialen verkopen. Zo is de kans groot dat klanten bij jou vinden wat ze zoeken. Bovendien geven leveranciers vaak korting als je producten in grotere aantallen inkoopt.

Populaire producten
De meeste webshops verkopen kleding en modeaccessoires. Ook zijn er veel webwinkels die handelen in huis- en tuinartikelen en andere non-food artikelen.

  1. Top 5 startende webshops (Bron: KVK Handelsregister – Januari t/m juni 2021)
  2. Algemeen assortiment en overige non-food – 4593 starters
  3. Kleding en modeaccessoires – 4157 starters
  4. Huis- en tuinartikelen – 3276 starters
  5. Voedingsmiddelen en drogisterijwaren – 1087 starters
  6. Vrijetijdsartikelen – 1419 starters


Soorten webwinkels

Er zijn verschillende typen webwinkels, met elk hun eigen kenmerken:

Webwinkel met eigen voorraad
Met een eigen voorraad ben je zelf verantwoordelijk voor de in- en verkoop van je producten. Ook zorg je zelf voor de verzending van je producten en de retouren.

Online warenhuis
Een online warenhuis heeft een heel breed aanbod. Op deze markt vind je veel grote spelers, zoals bol.com, Amazon en Coolblue. Als beginnend ondernemer is dit een moeilijke markt om in te concurreren.

Dropshipping
Dropshipping is online verkopen zonder voorraad. Als je een bestelling krijgt, plaats je die door bij je leverancier. Deze stuurt de producten vervolgens rechtstreeks naar de klant. Voordelen van dropshipping zijn dat je zelf geen spullen hoeft in te kopen en op te slaan.
Verkoop je via dropshopping producten aan consumenten in de EU of werk je met internationale leveranciers? Let dan op de btw-regels en productaansprakelijkheid.

Social commerce
Social commerce is een beetje een vreemde eend in de bijt. Je verkoopt hierbij namelijk wel online, maar hebt geen webwinkel. De verkoop gaat via social media. Bijvoorbeeld Pinterest, Instagram Shopping en Facebook Shops. Het voordeel van social commerce is dat je klanten direct via de Instagram- of Facebook-app hun aankoop kunnen doen.

Hobby of onderneming?
Veel webshopeigenaren beginnen hobbymatig of naast hun baan met een webwinkel vanuit huis. Maar voordat je het weet groeit je hobby uit tot een bedrijf. En dan? Je moet je webshop inschrijven bij KVK als je voldoet aan de volgende criteria:

  • Je verkoopt spullen en/of diensten via je webshop en bepaalt zelf hoe je dat doet.
  • Je webshop levert winst op of je verdient er minimaal je kosten mee terug.
  • Je promoot je webshop en verkoopt regelmatig.

Als je zakelijk spullen verkoopt via online platforms als Bol.com, Marktplaats, Amazon, AliExpress, eBay, etc. heb je meestal een KVK-nummer nodig.

Belastingen
Binnen 2 weken na inschrijving bij KVK krijg je een brief van de Belastingdienst. Hierin staat of je ondernemer bent voor de btw en hoe en wanneer je btw-aangifte moet doen. Meestal is dat elk kwartaal.
Het standaard btw-tarief is 21%. De btw bereken je door aan je klanten en draag je af aan de Belastingdienst. Behalve de btw doe je jaarlijks aangifte over je inkomen: de winst uit je bedrijf. Als je een eenmanszaak, vof of maatschap hebt, dan is de winst van je onderneming belast in box 1. Hierin wordt ook overig inkomen uit werk belast, zoals salaris uit (parttime) loondienst. Een rekenvoorbeeld van een aangifte voor een eenmanszaak vind je hier.
Heb je een besloten vennootschap (bv)? Dan betaal je vennootschapsbelasting in plaats van inkomstenbelasting.

Kleineondernemersregeling
Als je de komende jaren een omzet van minder dan 20.000 euro verwacht, kom je in aanmerking voor de Kleineondernemersregeling (KOR). Je hoeft dan geen btw te betalen. Bereken voor jezelf wat gunstig is en overleg eventueel met je boekhouder. Heb je veel zakelijke klanten? Bij gebruik van de KOR kun je geen btw op inkopen en zakelijk kosten verrekenen. Je ‘inkoopprijs’ wordt dus hoger. Om dezelfde marge te houden moet je je verkoopprijs-zonder-btw verhogen. Voor zakelijke klanten wordt je product dan minder interessant. Zijn je klanten meestal particulieren? Dan zou de KOR-regeling gunstig kunnen zijn. Let op, de keuze voor de KOR geldt voor minimaal 3 jaar, of tot je de 20.000 euro omzet overschrijdt.

Wat kost een webshop?
Je kunt een webwinkel beginnen zonder grote investeringen te doen. Toch heb je wel iets van budget nodig, voor bijvoorbeeld:

Wetten en regels voor online verkoop
Als webwinkelier moet je aan strenge regels voldoen. Deze regels beschermen niet alleen je klanten, maar ook jezelf. En hoe duidelijker je bent over het product en bestelproces, hoe groter de kans dat mensen iets bij je bestellen. Bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vind je alle regels voor webwinkeliers, zoals:

  • Het moet duidelijk zijn bij wie je klanten iets kopen en hoe ze contact met je kunnen opnemen.
  • Je moet duidelijk vermelden wat je aanbiedt, wat de prijs is en of er bijkomende kosten zijn.
  • Je klanten moeten weten of ze geleverd krijgen wat ze bestellen, hoe ze kunnen betalen en welke service je biedt als ze niet tevreden zijn.
  • Je klanten hebben wettelijk recht op bedenktijd. Dat moet je uitleggen voordat ze iets bestellen.
  • Je moet uitleggen hoe het bestelproces verloopt. Verdiep je in wat wel of niet mag om klanten te verleiden tot aanschaf van bijkomende diensten of producten.

Bereid je ook voor op de strengere regels voor online verkoop die in mei 2022 ingaan. Zo komen er nieuwe regels voor reviews, prijzen, aanbiedingen en ‘gratis’ digitale diensten.

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Alle bedrijven die persoonsgegevens verwerken moeten voldoen aan de regels rondom gegevensverwerking (AVG). Dat geldt dus ook voor webshops, want je verwerkt onder meer betaal- en adresgegevens van je klanten.
De AVG schrijft niet alleen voor welke gegevens je mag vragen, maar ook wanneer je ze mag gebruiken. Zo mag je bijvoorbeeld iemand die een bestelling bij je heeft gedaan niet zomaar nieuwsbrieven sturen. Stelregel is dat je voor het uitvragen van gegevens altijd een geldige reden en toestemming moet hebben. Voor een bestelling betekent dat:

  • Geldige reden: Het adres van je klanten vragen. Je moet immers weten waar je het pakketje naartoe moet sturen.
  • Geen geldige reden: De geboortedatum van je klanten vragen. Je hebt geen geboortedatum nodig om de bestelling te kunnen verwerken.

Producten inkopen
De producten voor je webwinkel kun je inkopen bij een groothandel, leverancier of bij het merk van je keuze. Een groothandel is een partij die levert aan ondernemers. Daarom eisen de meeste groothandels dat je bent ingeschreven bij KVK.

Bij de verkoop van merkspullen moet je je vaak aan bepaalde voorwaarden houden. Vaste verkoopprijzen bijvoorbeeld. Ook werken merken soms met een agency dat de verkoop regelt. Informatie hierover vind je meestal op de website van het merk.

Een goede leverancier vinden voor je producten vergt tijd. De meeste webwinkeliers starten hun zoektocht online, maar niet alle groothandels hebben een website. En als je unieke producten wilt inkopen, moet je misschien niet de eerste hit in de zoekmachine kiezen. Sommige groothandels bieden hun producten online aan, bij andere moet je fysiek langsgaan. Als je voor het eerst artikelen bestelt, kan het fijn zijn om naar een groothandel toe te gaan. Zo voorkom je ook dat je per ongeluk investeert in producten van slechte kwaliteit, want in het echt kun je producten beter beoordelen dan vanaf een foto.

Onderzoek het bedrijf waar je spullen wilt inkopen:

  • Is het een betrouwbare partij?
  • Is er een minimale afname per product of een minimum bestelbedrag?
  • Voldoet de partij aan de Nederlandse wet- en regelgeving?

Alternatieve manieren om leveranciers te vinden, zijn rondvragen in je netwerk, kijken op forums voor ondernemers of in Facebookgroepen. Zoek ook eens via hashtags op Instagram of Pinterest. Zie je een leuk product? Probeer het merk te achterhalen en schrijf het aan.

Webshop bouwen
Voor de technische kant van je webwinkel zijn er 2 opties:

  • Bouw je eigen webshop met een van onze WooCommerce hosting pakketten. Je hebt veel technische kennis nodig om alles in te richten. Voordeel is dat je je webshop volledig naar eigen wens kunt aanpassen.
  • Laat je webshop bouwen en beheren door ons. Voordeel is dat je niet alles zelf hoeft uit te zoeken en hosting en updates bij de prijs inzitten.

Kijk eens rond in verschillende webshops in jouw branche. Hoe zien ze eruit? Welke mogelijkheden bieden ze? Zijn die ook handig voor jouw klanten? Hiermee oriënteer je je op wat er mogelijk is en kun je bepalen wat een goed platform zou zijn voor jouw webwinkel. Andere vragen die je kunnen helpen bij het kiezen van een e-commerce platform of software:

  • Wil je met een paar klikken live zijn of heb je veel complexe functionaliteiten nodig?
  • In hoeverre kun je de look & feel van de webshop aanpassen?
  • Welke uitbreidingsmogelijkheden zijn er? Kun je met een simpele versie starten en upgraden als je bedrijf groeit?
  • Wil je dat de tool marketingopties heeft voor bijvoorbeeld social media en e-mailmarketing?
  • Vaak kun je een proefversie aanvragen om de mogelijkheden uit te proberen.

Om snel je eerste producten te kunnen verkopen, is het slim om zo snel mogelijk live te gaan. Je webwinkel hoeft niet direct perfect te zijn. Vanuit de basis kun je gaan optimaliseren.

Webshop inrichten
Je klanten moeten de producten vanaf hun scherm beoordelen. Help ze daar zoveel mogelijk bij en zorg dat je alle vragen die iemand zou kunnen hebben over het product beantwoordt. Dat betekent dat je een uitgebreide productomschrijving maakt en alle specificaties vermeldt.

Hoe je je artikelen in de website plaatst, is afhankelijk van welk platform je gebruikt. Vaak moet je een foto uploaden, de bijbehorende gegevens, zoals prijs, toevoegen en een begeleidende tekst invoeren.

Beeldmateriaal
Goed beeldmateriaal is cruciaal voor een webshop. Vaak hebben leveranciers en merken productfoto’s die je kunt gebruiken, maar je kunt ook zelf foto’s (laten) maken. Denk ook eens aan korte video’s om kledingstukken te showen of de werking van een product uit te leggen.

Webwinkel promoten
Je zult merken dat klanten je, zeker in het begin, niet uit zichzelf vinden. Je moet je webwinkel promoten om bestellingen te krijgen. Laat je niet ontmoedigen als het aantal bestellingen tegenvalt, maar zorg dat klanten je webshop gaan vinden.

Steek tijd in een goede SEO-strategie en promoot je webwinkel via social media. Daarnaast kun je offline reclame maken. Bijvoorbeeld door een persbericht te sturen naar lokale media en iedereen die je kent te laten weten dat je een webwinkel bent begonnen.

Het is belangrijk dat je het verkoopproces goed hebt ingericht. Dit noem je in marketingtermen de funnel. De funnel begint bij het moment dat een klant je webwinkel voor het eerst tegenkomt en eindigt met een tevreden koper die fan is geworden van je webshop.

Betaalmethoden
Je klanten willen bij je kunnen afrekenen op de manier die bij ze past. In Nederland betalen de meeste mensen via iDEAL. Wil je iDEAL aanbieden als betaalmogelijkheid? Dan heb je een zakelijke rekening nodig. Een zakelijke rekening is sowieso handig om je zakelijke en privé-geldzaken uit elkaar te houden. Handig om te weten:

Je mag niet eisen dat je klanten vooruit betalen. En bent dus verplicht een methode aan te bieden waarmee klanten achteraf kunnen betalen.
Er zijn betalingsproviders (payment service provider) waarmee je veel verschillende betaalmogelijkheden kunt aanbieden in je webshop. Je betaalt hen meestal enkele tientallen centen per transactie.
Nog maar weinig webshops accepteren betalingen in crypto. Als jij dat wel doet, kan dit voor klanten een reden zijn om bij jou te bestellen.
Logistiek proces
Als klanten iets bestellen, verwachten ze dat ze hun producten snel in huis hebben. Het is dus cruciaal dat je je logistieke proces goed inricht en weet wat je op voorraad hebt.

Distributie
In het begin verkoop je misschien nog geen grote aantallen en regel je alles zelf vanuit huis. Naarmate je meer bestellingen ontvangt, kun je tijd en geld besparen door de distributie (deels) uit te besteden. Met een verzendplatform of e-fulfilment bijvoorbeeld.

Verzendplatform
Er zijn verzendplatformen die je kunt koppelen aan je webwinkel. Hiermee kun je bijvoorbeeld verzendlabels aanmaken en gaan er automatische mails naar je klanten over de status van hun bestelling. Voorbeelden van verzendplatformen zijn MyParcel, Sendcloud en Shops United.

E-fulfilment
Bij e-fulfilment besteed je het volledige logistieke proces uit aan een gespecialiseerd bedrijf. Zij beheren je voorraad, verwerken en verzenden je bestellingen en rapporteren hierover aan jou. Je leveranciers bezorgen hun producten bij het fulfilmentbedrijf. Dit neemt je veel werk uit handen en je profiteert van lagere verzendkosten door volumeafspraken met pakketbezorgers.

“Als je het niet meer geregeld krijgt vanaf je eigen keukentafel, dan komt het e-fulfilmentbedrijf in beeld”, zegt Hedi de Meij van e-fulfilmentbedrijf de Pakjesfabriek. De kosten voor e-fulfilment hangen onder meer af van het aantal bestellingen dat je hebt, hoeveel voorraad je bij de e-fulfilmentpartij opslaat en hoeveel retouren je hebt.

Of e-fulfilment rendabel is, hangt volgens De Meij af van de marge die je hanteert. “Iemand die kralen verkoopt, zal misschien duizend orders nodig hebben en voor iemand die tv’s verkoopt, kan 1 order al genoeg zijn.” De meeste webwinkels besteden het logistieke proces uit vanaf 70-80 pakketten per week.

Uniek pakketje
Met je manier van inpakken kun je je onderscheiden van andere webwinkels. Een uniek pakketje zorgt dat je herkenbaar bent en dat je klanten al blij worden voordat ze hun product hebben uitgepakt. Met wat mazzel delen je klanten hun vreugde op social media, wat weer gratis reclame oplevert. Je kunt er ook over denken een kortingscode mee te sturen voor een volgende bestelling.
De Meij krijgt steeds vaker de vraag of zij de bestellingen milieuvriendelijk kan verpakken. “Hieraan proberen we zoveel mogelijk tegemoet te komen. Minder lucht vervoeren bijvoorbeeld. Of opvullen met papier in plaats van plastic. Dat laatste valt trouwens niet altijd te voorkomen, zoals bij het verpakken van glas.”

Retourbeleid
Omdat spullen online bestellen zo eenvoudig is en klanten de producten niet vooraf kunnen zien of passen, krijgen webwinkeliers veel retouren te verwerken. Nederlandse consumenten retourneren zelfs het meeste van alle consumenten in Europa, blijkt uit het E-commerce Delivery Compass van Sendcloud. Retouren vormen een grote kostenpost: gemiddeld ben je 12,50 euro per retour kwijt. Daarnaast kost het je veel tijd aan onder meer klantenservice en de financiële afwikkeling.
Probeer dus zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen hun bestelling terugsturen, maar houd je wel aan de regels op dit vlak. Zo ben je verplicht om een retourperiode van 14 dagen te hanteren. Uit onderzoek van ShoppingTomorrow blijkt trouwens dat mensen minder terugsturen als je deze termijn verlengt.

Klantenservice en reviews
De e-commercemarkt kent grote spelers. Deze grote webwinkels staan bekend om hun snelle levertijden en uitmuntende klantenservice. Voor consumenten is de service van grote webshops de standaard, maar kun je dit als beginnende webshop ook waarmaken?

Klantenservice
Met een goede klantenservice help je mensen om het juiste product te vinden in je webwinkel en zorg je dat je klanten tevreden blijven. Dat helpt weer bij het voorkomen van grote aantallen retouren. Als je net begint is het onmogelijk om 24/7 bereikbaar te zijn voor je klanten. Zorg dat je duidelijk communiceert hoe en wanneer klanten je kunnen bereiken of leg uit dat je net begint. Dat schept duidelijkheid en kweekt begrip.

Belang van reviews
Om te bepalen of je webshop betrouwbaar is, kijken klanten hoe de ervaring van anderen met je winkel was. Je kunt mensen vragen een review achter te laten op je eigen site. Als je een negatieve review krijgt, kun je ervoor kiezen die niet te plaatsen. Daarom hechten mensen vaak meer waarde aan reviews op andere sites, omdat je die niet kunt beïnvloeden. Je kunt deze beoordelingen vervolgens op je eigen site vertonen.

Productaansprakelijkheid
In de wet is geregeld dat de producent aansprakelijk is als een van zijn producten schade veroorzaakt: productaansprakelijkheid. Je bent volgens de wet producent als je:

  • een product zelf maakt
  • een product bewerkt voordat je het verkoopt
  • producten verkoopt onder je eigen merknaam
  • producten importeert van buiten de EU

Je moet in deze gevallen zelf beoordelen of je producten voldoen aan de wettelijke eisen. Doe bijvoorbeeld steekproeven of zoek uit of de producten een wettelijk erkend keurmerk hebben. Dit speelt vooral een rol bij dropshipping of als je producten importeert van buiten de EU.
Voorbeeld: je koopt telefoonopladers in China in. Er is iets mis met een oplader en deze veroorzaakt schade aan de telefoon van je klant. In dit geval ben jij wettelijk aansprakelijk voor de kosten.

Bespreek met een verzekeringsadviseur of het nodig is om een productaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten en dit soort schadeclaims te voorkomen.

Webwinkelkeurmerk aanvragen
Bij Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk, WebwinkelKeur en Qshops kun je een keurmerk aanvragen voor je webwinkel. Ruim de helft van de online shoppers geeft aan vooral te winkelen bij webshops met zo’n keurmerk. Hiermee toon je aan dat je voldoet aan wet- en regelgeving en een veilige betaalomgeving en dat je een eerlijke klachtenprocedure en financiële stabiliteit biedt.
Organisaties waar je een keurmerk aan kunt vragen, geven ook advies, doen marktonderzoek en bieden e-learnings aan en organiseren events over de laatste trends op het gebied van e-commerce.

Buitenlandse klanten
Ook als je net begint met je webwinkel kun je bestellingen uit het buitenland krijgen. Bedenk dus vooraf hoe je hiermee wilt omgaan en zoek uit hoe het zit met de btw en verzending. Vanaf 1 juli 2021 gelden nieuwe btw-regels voor e-commerce. Er komt een lager drempelbedrag voor afstandsverkopen en een vereenvoudigde btw-aangifte, zodat je niet in elk EU-land waar je verkoopt btw moet afdragen.

Daarnaast is verzenden naar het buitenland duurder dan binnen Nederland en zijn je producten langer onderweg. Houd er ook rekening mee dat je hogere kosten zult maken als buitenlandse klanten hun bestelling retourneren.

Als je met je webwinkel verkoopt aan klanten in Europa dan verwachten zij dat je minimaal voldoet aan de regels die gelden in hun land. Buitenlandse klanten vertrouwen vooral webwinkelkeurmerken die in hun land bekend zijn. Op de website ‘Uw Europa’ vind je informatie over wetgeving voor online verkoop in de EU.

Algemene voorwaarden
Het is verstandig om algemene voorwaarden te gebruiken. Daarmee maak je duidelijk welke rechten en plichten jij en je klanten hebben. Ben je aangesloten bij een keurmerk, dan kun je daar modelvoorwaarden downloaden. Algemene voorwaarden kunnen de risico’s die je als ondernemer loopt verkleinen. Voor webwinkels gelden specifieke regels, bijvoorbeeld op het gebied van de bedenktermijn, het retourrecht, de retourprocedure en verzendkosten.

Gebruik je al algemene voorwaarden voor je fysieke winkel? Pas die aan voor je online verkopen.

Parttime aan de slag
Je kunt een webshop starten naast een betaalde baan. Het heeft voor- en nadelen om naast een vast inkomen in je vrije tijd voor jezelf te beginnen. Zo loop je bijvoorbeeld minder risico, maar ben je wel beperkt in je tijd. Controleer altijd of voor jezelf beginnen naast je baan of uitkering is toegestaan. Overleg het met je werkgever of uitkeringsinstantie als je hier twijfels over hebt.

Fraude
Criminelen liften mee op de populariteit van online winkelen. Zij proberen op allerlei manieren webwinkels of hun klanten te bestelen. Dat doen ze met nepwinkels, zakelijke identiteitsfraude, het overnemen van klantaccounts, hacken, skimmen, etc. Je ontkomt er niet aan om alert te zijn en maatregelen te nemen om cybercrime en betaalfraude te voorkomen.

Algemene startersinformatie
Naast bovenstaande, krijg je als startend ondernemer (mogelijk) ook te maken met:

  • het schrijven van een ondernemingsplan
  • het voeren van een administratie
  • een bedrijfsnaam bedenken
  • een marketingplan maken

Een overzicht van alle stappen die je neemt bij het starten van een eigen zaak, lees je in de menukaart bedrijf starten.

Bron: KVK Stappenplan webwinkel beginnen